lördag 19 september 2015

Beskära äppelträd

När beskär ni era äppelträd?

Mina träd är unga - fem och fyra år bara. Därför har jag beskurit dem på våren hittills, för att få en bra tillväxt. Men i år har jag satt sekatören i dem redan nu i höst. Jag kunde inte vänta (det är ju så kul att beskära träd) utan har beskurit dem innan jag skördat äpplena. Därför kommer jag att gå över dem ännu en gång då jag kan beskära även de grenar som bär frukt nu.


Eftersom träden inte är så stora behöver jag inte klättra i dem ännu. Jag klarar dessutom att ta grenarna med sekatör. Det var bara någon gren jag tog med såg. Oavsett om man klättrar, står på stege eller på marken då man jobbar sig igenom trädet, gäller det att inte vara lat. Man måste klättra ner, backa, gå runt och studera trädet från olika håll och vinklar för att det ska få en fin form. Och så ska man inte fastna i små detaljer. En regel är att ta alla grenar som pekar mellan 0-45 grader, de grenarna ska bort. Grenar som växer inåt eller ligger på varandra kan man också ta bort. Och så förstås de grenar som är i vägen för gräsklippare, bilar, förbipasserande... 

Jag vill inte att träden ska bli för stora, då båda står lite olämpligt till. Det ena trädet står på framsidan av huset. Det planterades av företaget som byggde huset för fem år sedan. Alla hus i området har ett träd placerat på samma ställe. Det är snyggt men väldigt opraktiskt. När trädet blir större kommer dess grenar sträcka sig ut över både parkeringen och gången utanför entrén och köksfönstret. Flera av våra grannar har stenlagt för ännu en parkeringsplats och därmed flyttat trädet. Men inte vi. Därför gäller det att hålla efter trädet. 


Det andra trädet har vi satt själva. Men lite för nära grannens tomt, så även det trädet måste vi hålla efter.

Äppelträd Katja
I år är första året träden bär så pass mycket frukt att vi inte kan hålla räkningen. Jag som är relativt ny på det här med trädgård och att beskära träd är väldigt nöjd. Jag tar det som ett tecken på att jag gjort något rätt då jag beskurit, gödslat och gullat med mina äppelträd. 

Äppelträd Aroma

Jag pratade med en trädgårdsmästare, jag tror det var på Wij trädgårdar, som sa: Det är bättre att beskära äppelträd för mycket än att inte beskära alls.  

Just de orden har givit mig mod att ge mig på träden med sekatören. 

2 kommentarer:

  1. Så fina äpplena är! Och ni ser ju ut att få massor!
    Tack för att du delar med dig av vad trädgårdsmästaren sagt om att beskära äppleträd. För jag gick riktigt in för det på våra och blev efteråt rädd att jag klippt och sågat för mycket. Det kan ju ändå vara så, men jag är nöjd med att jag vågade! =)

    SvaraRadera
  2. Det är precis så. Beskär hellre för mycket än för lite. Det växer ut nytt hur du en gör.
    Jag har 3 äppelträd som alla är över 50 år gamla och inte beskurna förrän vi flyttade in för 8 år sedan. Transparante Blanche gav frukt men det kom inte ett enda äpple på de 2 vinteräppelträden.
    Men efter 7 års beskärning så kommer det nu.... sakta men säkert!!

    Ha det gott!

    //Veronica

    SvaraRadera