tisdag 8 september 2015

Beskära äppelträd

Idag har jag naggat lite i kanterna på äppelträdet, men bestämt mig för att vänta med beskärningen till äpplena har mognat, plockats och landat i magen. "Katja" mognar i oktober så JAS-beskärningen kan slänga sig i väggen. Förresten har jag hört att det där med att det är nödvändigt att beskära under JAS-perioden bara är en myt. I själva verket kan man beskära när man har tid och lust. Förutom om man har ett litet träd som man vill ska växa till sig. Då ska man beskära på våren, eftersom det stimulerar tillväxten.Vill du läsa mer om hur man beskär äppelträd, så kan du läsa här.
Eller här.

Katja, snart mogna.
Första året vi bodde i huset väntade jag och barnen med spänning på att få plocka av de fem äpplena som då växte till sig på trädet. En måndag i oktober då vi kom hem från jobb och dagis hängde där bara ett äpple kvar.  Ironisk nog hade vi bestämt att vänta till onsdagen med att plocka dem. Jag var så förbannad. Tur att den som pallat dem inte syntes i närheten. Jag tror, på fullaste allvar, att hen hade fått en smäll. 
I år har vi så många äpplen att det inte skulle märkas om någon pallade fyra. Å äppelträdet Katja är inne på sin femte höst. 

Under äppelträdet har jag planterat höstanemon. Färgen på blommorna är verkligen snygg tillsammans med de röda äpplena.  

Vit solhatt
 I kontrast till det rosa, röda och gröna lyser de vita solhattarna. De är så fina då de knoppar sig, blommar och vissnar. En superblomma, helt enkelt.


1 kommentar:

  1. Håller med, det tar emot att kapa grenar med frukt på nu. Även jag kommer beskära senare. Har gamla träd med mycket frukt - men ändå. Bra tips på dina länkar. Nästa gång jag kapar grenar ska jag verkligen kolla det där med stammens tjocklek!
    Ha det bra!

    SvaraRadera