fredag 15 maj 2015

Plantera hallon

Ska du anlägga ett hallonland så gör inte som jag. Jag har placerat mina hallonbuskar för nära alla andra planteringar. Och hallon sprider sig. Och allt som sprider sig och dyker upp där man inte vill ha det kallas OGRÄS!!!


Hallonskott som letat sig in på gången med täckbark

När man planterar hallon ska man se till att avgränsa växtytan. Hallonen sprider sig med djupgående rotskott och dyker sen upp lite överallt i närheten och längre bort också för den delen. 


Hallonskott som krupit upp bredvid odlingslådan


Även den här tittar upp genom täckbarken invid odlingslådan


Hallonskott som krupit in i odlingslådan
Ett sätt att hålla plantan i schakt är att plantera varje planta i en djup hink.
Vill man inte gräva ner en massa hinkar i landen gräver man istället 50 cm djupt. Sen sätter man en ram längst ner på ca 20-30 cm, därefter lägger man en markduk upp till jordkanten. Förhoppningsvis sprider sig inte hallonen utanför rabatten.  

Det går bra att plantera hallon både under vår och höst. De skott som har burit bär klipps ned vid roten. Uppväxande skott sparas till nästa års skörd. 

1 kommentar:

  1. Det där skulle min granne veta för hennes häck är på väg in till mig nu märker jag hoppas hon får lite av min också.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera