torsdag 14 april 2011

Övervintrade perenner- Höstanemone


Hur ska jag veta om jag gjort rätt?

Nu, då jag efterhandsgooglar höstanemon, går det upp för mig att just hösten, i mitt fall 6 september, inte alls är bästa tiden att sätta anemoner. Vad de sa på plantskolan då jag köpte mina, då blommande, anemoner, minns jag faktiskt inte.

Jag misstänker att det inte spelar någon större roll då jag antagligen inte var mottaglig för uppmaningen att "vänta till våren" just precis då. Misstänker också att det är svårt att få tag på höstanemoner nu, då plantskolorna har en förmåga att sälja blommande perenner och inte gröna, i väntan på blomning. Och jag, nybliven, trädgårdsinnehavare har gått på den klassiska missen; att köpa de ståtliga, vackra, blommande exemplaren, utan att tänka vidare på hur de kommer att se ut då det blir vardag.

Nu då jag, något nyktrare, än då jag var nyförälskad i september, läser om höstanemonen på nätet, ser jag att den är svår att ha att göra med. Behöver bland annat väldränerad jord och klarar absolut inte att stå i vatten över vintern.

Tulpanerna börjar i alla fall titta upp.

Kan det månne vara det som är felet, att min rabatt inte är så väldränerad som sig bör?
Hur ska jag veta?

Kan det månne vara så att anemonerna är döda?
Bör de komma gröna blad nu? Eller ska jag vänta med att rycka upp de torra, grå-bruna pinnarna ur jorden? Hur länge ska jag vänta på det gröna?

Och hur har det gått med pionen som också planterades i september och som fått lida denna kalla, snörika vinter.

Men det är väl det här som är tjusningen va? Att pröva, göra fel, pröva igen, och slutligen - förhoppningsvis - göra rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar