måndag 4 april 2011

Beskuret -gjort är gjort

- Hur fel kan det bli?, tänkte vi, och så gick jag och svärfar ut och klippte lite i äppelträdet. Fruktkuddar, ringsporrar och fruktspjut lös med sin frånvaro, trodde vi, och klippte istället där det såg ut att komma fina skott som kan bli nya grenar. Nu återstår att se hur det gick. Återkommer i höst i ämnet. Tyvärr har den hårda vintern, sargat trädet, inte en enda gren som stod vänd mot gatan finns kvar. Undrar just när jag ska våga ge mig på vinbärsbusken?!

2 kommentarer:

  1. Tja, livet brukar ju ta sina egna banor oavsett hur man försöker forma det. Det gäller nog även träd. Men buskar behöver man inte skära för att bygga upp eller stimulera till fruktsättning. Väl?

    SvaraRadera
  2. Hej Tant Otteskrufv! Tack för inlägg. Då jag är helt ny på det här med trädgård blev jag lite osäker då du skrev "Väl?". Så jag googlade saken. Detta hittade jag (bland annat) om vinbärsbuskar på Odla.nu:

    "Vinbär beskärs på hösten. Grenar som växer ner mot marken klipps bort, liksom svaga och gamla grenar. Busken ska vara luftig. Det ger bättre skörd med större och sötare bär. Svarta vinbär kan beskäras hårdare än de vita och röda. De svarta ger nämligen bär på ettårsskotten, vilket inte de vita och röda gör. Man bör beskära så hårt att de äldsta grenarna inte är äldre än fyra år. Knappt en tredjedel av busken kan skäras bort varje år. Med de röda och vita får man vara försiktigare".

    Efter detta kan jag konstatera att jag beskurit min vinbärsbuske, som är svart, fel årstid och för hårt. Återkommer med hur det gick då vinbären ska skördas. // Anna

    SvaraRadera