söndag 10 oktober 2010

Lökplantering. Misstaget


Jag är rädd att jag grävt rabatten framför huset för grund. I går då jag satte ned tulpanlökar i jorden slog det mig att det blir hårt och sandigt lite väl fort. Tulpanlökar ska ju planteras på 3 gånger lökens höjd, i mitt fall ca 12 centimeter. Redan efter 10 gånger djupet blev det sandigt. Och hårt. Undrar om pion, anemon, alunrot, spetsmössa och nu -tulpanlökar klarar detta? Återstår att se till våren och sommaren.

Plantera tulpanlökar alltså:
1. Tre gånger lökens djup, ca. 10 -15 centimeter
2. Gör en grop med plan botten så löken kan rota sig ordentligt
3. Gödsla med benmjöl i botten av gropen
4. Sätt löken med spetsen uppåt. Är det svårt att avgöra vilken som är spetsen går det att sätta den tvärtom. Det enda som händer är att blomman kommer senare.
5. Lägg på lika mycket jord som du tagit bort
6. Vattna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar