onsdag 27 oktober 2010

Vintertäcka: en vän ringde...


- Hur ska jag vintertäcka krukan med krusbär som jag har på balkongen, frågade hon.

Rikard Skoglund på Zetas trädgårdar var mig behjälplig i frågan.
Krusbärsbuskar är generellt rätt härdiga. Men står de i kruka är det framför allt rotsystemet som kan fara illa under vintern. Isolera därför krukan med t.ex. ett liggunderlag som du sveper runt den. Om krukan är stor och står i skyddat läge kan det räcka med att svepa en trasmatta kring den. Ställ sedan krukan intill väggen för vindskydd. Och för att komma bort från direkt fukt. Du kan också täcka jorden med t.ex. granris. Det är viktigt att krukan är väldränerad, med hål i botten och gärna lecakulor i jorden. Ställ inte krukan direkt på balkonggolvet. Höj upp den på krukfötter, eller något annat.


Jag passade också på att fråga hur jag ska vintertäcka min egen rabatt. Den med höstanemon, spetsmössa, alunrot och solhatt. Höstanemonen är den känsliga här. Rikard sa att man inte behöver vintertäcka dessa växter om vi får en riktig vinter med ett snötäcke som isolerar.

Får vi en vinter med sträng kyla, utan snö, kan det vara bra att täcka, sa Rikard. Hans förslag var att kratta in löv i rabatten och låta växterna vila där under. Dess för innan föreslog han att jag ska klippa ner perennerna och låta dem ligga kvar i rabatten. Det blir bra näring för växterna.




Nu bor jag ju inte i Norrland där man kanske kan vänta sig en vinter där snön ligger hela säsongen, utan i blaskiga, slaskiga Huddinge.

När det är dags att täcka hade han svårt att svara på. Det finns risk att man täcker för tidigt och då tror växterna att det blivit vår och i stället för att gå i vila börjar de skjuta skott. Rikard sa att det varierar så klart från år till år, när det är dags. Det går vare sig att ange tidpunkt eller gradantal. Rikard föreslog att jag ska täcka innan nästa köldknäpp.
Så, från och med nu, är väderleksrapporten min bästa vän.


Tack Rikard på Zetas (http://www.zetas.nu/)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar