söndag 11 april 2010

Trädgårdsmässan: stora affärer


Det var bröllopsyra på trädgårdsmässan. Liksom överallt denna vår. Och sommar vill jag gissa.

Jag hängde på låset idag. Och lämnade mässan, strax innan kaoset var totalt inne i A-hallen. Klockan 12 var läget att likna torget utanför Storkyrkan, så som vi kan tänka oss det den 19 juni. Försäljarna vid dahlia-stånden var lika intensiva som de som vi kommer att möta i Gamla stan i sommar.



Men jag hann snappa upp ett och annat innan jag lämnade kaoset:




Jag önskar så att jag hade plats för det här växthuset.



- Penséer är perenna. Och de med fransiga kanter är förmodligen en hybrid som inte går att fröa av och plantera vidare. Uppgiftlämnare: gammal, skäggig man vid en fransig pensée i B-hallen.

- Rhododendron ska planteras i jord som går att stoppa ner armen i, utan motstånd. Gärna bland lövträd, men det går också bra under en tall. Uppgiftlämnare: kunnig amatörodlare vid rhododendronföreningens monter i B-hallen.



-Latrin skall komposteras, inte grävas ned. Gräver man ner det riskerar det att mögla och bilda bakterier som i värsta fall rinner ut i dagvattnet och förgiftar hela släkten. Uppgiftlämnare: man vid komposter i B-hallen.

-Det bör inte ligga för mycket gräs i komposten, det blir för kompakt och processen avstannar.

-Matavfallkompost bör blandas upp med trädgårdskompost innan de läggs på växterna. Jorden som blir i en matkompost är för kväverik.



-Komposten är färdig efter 4-6 månader och den passar bra att tömma på våren och hösten. Då man precis har startat komposten bör man vänta ett halvår med att tömma.


- Om processen i komposten avstannat, på grund av att komposten är för blöt, går det bra att strö över ett kolrikt material, så som sågspån. Eller sönderhackad äggkartong som suger upp vattnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar