onsdag 14 april 2010

Vinbärsbuske: en vårgåva

Tusensköna Bellis perennis från Trädgårdsmässan

Jag ska få en vinbärsbuske av en god vän. I helgen ska jag hämta den.


Eftersom svarta vinbär är tåliga buskar kan man plantera dem på nästan vilken jord som helst. Men de trivs bäst i en jord med ett ph-värde omkring 6,5.

I södra Sverige är det bäst att plantera buskarna på hösten, men de går också att plantera på våren.


Om man ska flytta en buske är det våren som gäller. Precis när tjälen har släppt är det lämpligt att sätta spaden i jorden. Det är bra om man får med så mycket rötter som möjligt.

Den nya växtplatsen ska bestå av mullrik jord. Busken ska planteras i en något djupare grop än vad den stått i innan. Och sen är det bara att gräva ner, ösa på jord och vattna.


Det är också på våren man kan föröka buskarna.
Det är enkelt. Man viker bara ner en ranka och tynger ner den med en sten. Därefter lägger man jord på rankan, men inte mer än att skottspetsen kommer ovanför.


Nästa vår har det bildats nya rötter och man kan skilja dessa från moderplantan.


Nu ska jag fundera fram till lördag på vart jag ska placera busken. Å till hösten hoppas jag på fina, stora bär och gröna blad att brygga te på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar