lördag 10 april 2010

Peter Pan tittar förbi


Jag gillar taklök. A. och jag fyllde på jord runt vår tråkiga brevlådestolpe. Förhoppningsvis sprider sig den här sorten Saxifraga Arendsii, Peter Pan, under sommaren. I maj-juni blommar den med rosa blommor.




Framför dörren har jag ställt en kruka med påskliljor och penséer. A. och jag hämtade mossa i skogen och täckte över jorden. Nu när de har stått några veckor har de börjat slå ut.


De minipåskliljor, Narcissus ’Tête-à tête, som inte fick plats i krukan vid entrén stoppade jag ner vid äppelträdet för ett par veckor sedan. Och trots att det varit minusgrader på nätterna har de nu slagit ut. I dag har de fått sällskap av större påskliljor, Narcissus pseudonarcissus, och penseéer, Viola x wittrockiana.
Penséer är så bra. De tål kyla ner till -5 C. Bara man vattnar igenom dem då de planteras så klarar de sig.
Nu ser det lite glest ut, men jag förmodar att penséer i jorden beter sig som penséer i kruka: de gröna bladen sprider sig. Om någon månad bör de vara lite grönare runt trädet, hoppas jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar