onsdag 29 april 2015

Kryddlandet



Idag har jag planterat en spontan kryddrabbat i en av pallkragarna. Jag hittade en låda med sex kryddor för 99 kronor på Coop. I lådan fanns Äppelmynta, Chokladmynta, Libbsticka, Citronverbena, Timjan och Salvia. 

Timjan

Alla kryddorna klarar att övervintra förutom Citronverbenan som behöver komma in under vintern. Den är dessutom törstigare än de andra så därför fick den en speciallösning. 


Jag grävde ner hinkar utan botten och planterade Citronverbenan och Myntorna däri. Myntorna sprider sig något oerhört och risken är att jag snart har hela kryddkragen full med myntor. Då de sprider sig med rotstammar gäller det således att se till att de inte får utrymme att göra som de vill under jorden. Men hinken runt ikring stöter de snart på patrull och kommer ingen vart. Dessvärre så går inte rötterna så djupt så vill man ha en plantering där de nedgrävda hinkarna inte syns får man vara beredd på att rensa en del skott som smiter över kanten. 


Citronverbenan fick bo i en hink med botten med lecakulor och hål i för dräneringens skull, också den nedgrävd i pallkragen. Vill jag ha kvar den gräver jag upp hinken och låter den stå inomhus över vintern.  


1 kommentar:

  1. Tack för tipset! Regnar det för mycket för trädgård imorgon åker jag till Coop och spanar. Gissar att det är det vid Ågestavägen? Vi bor nära varandra;)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera