tisdag 28 april 2015

Buddleja Davidii

Jag har beskurit Buddlejan, eller fjärilsbusken som den också kallas. Den blommar i lila från mitten av juni och drar till sig fjärilar och andra nektarknarkare i massor. Men för att blomningen ska bli rik gäller det att gå lös med sekatören eller sågen om så behövs. Min Buddleja är ännu ung så jag använder sekatör.


Det är dags att klippa då vintern och risken för den värsta frosten är över, fram till slutet av april. 
Man klipper ett så rakt snitt som möjligt precis ovanför ett bladpar. Där kommer det senare att bildas nya grenar. 



Å det gäller att ta i. Mer än vad man tror. Buddlejan blommar på årsskotten så alla äldre, döda och för långa grenar kan man klippa bort utan att riskera att förlora blomning. 


Jag har sparat ungefär 50 cm höga grenar. Längst ner vid jordytan ser jag början till nya skott. Och på varje gren jag klippt finns också små, små blad som kan bilda nya grenar. Hade jag låtit grenarna vara längre hade de blivit grova, utan blommor. Nu får jag förhoppningsvis en tät, grön och rikligt blommande buske framåt juni.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar