måndag 13 augusti 2012

Tusen trädgårdar

Någonstans där i trädgården fanns Britt. Gert hade redan tagit emot oss på trappan. Just nu stod vi och blickade ut över ett fantastiskt, imponerande arbete. Senare frågade maken min Britt, hur många timmar hon spenderar i trädgården.
- Det blir väl en åtta timmar om dagen, svarade hon. Från mitten av april till början av oktober. 
Det syns, tänkte jag.  

Dahlia
I går förstod jag storheten med Dahlian, jag som aldrig trodde denna blomma skulle komma in i min trädgård, men nu är jag inte så säker längre. Man ska aldrig säga aldrig, eller vad säger man?


Gert vid sitt livsverk!
Dahlia och Rosenskära i en perfekt färgmix!
Här någonstans gick det upp för 4,5-åringen varför trädgård är min passion.
Lekarna som spontant uppstod i trädgården ville aldrig ta slut.
Höstanemon, en favorit.

Klematis, en annan favorit.

Och så fick jag ett akut behov efter vatten och damm i min trädgård. Även maken blev entusiasmerad, det lutar åt att jag ska hålla i hatten och låta hans intresse blomma och växa.

Så här beskrev makarna Britt och Gert sin trädgård: 
"Brant sluttningstomt ner mot sjön Drevviken. Flera dammar med broar och en mångfald av växter, fruktträd och grönsaker. Bl.a. en stor rododendron med gång under. Hela tomten är uppbyggd i olika nivåer. Växthus och stor kompost. Vald till Årets Trädgård 2010 i Huddinge-Botkyrka." 

Så klart fanns det ståtliga näckrosor i Gert och Britts dammar.
 
Sedan gick bilturen vidare till Håkan och Jeanette:
"Privat trädgård i Segeltorp med mycket växter och runda former. Valdes till Huddinge-Botkyrkas finaste trädgård 2008."

Här möttes vi av en helt annan känsla, en snyggt stram trädgård, med böljande former och välskötta planteringar.

Ett marktäckande hav med inplanterade gräs, pioner och irisar. På våren blommar havet i gult.
Ett silverpäronträd, med alunrot som marktäckare under.

Fantastiskt lugn och inbjudande sittplats.
Ännu en snygg rabatt!
I år hann jag med (läs stod familjen ut med) två trädgårdsbesök. Nu har jag 998 trädgårdar kvar till framtiden. Det är ju helt jäkla fantastiskt!

9 kommentarer:

  1. Var inte ledsen för att du bara han med två trädgårdar igår. Vilka fantastiska trädgårdar! Jag han med tre, fast två kunde jag varit utan....
    Den jag gillade var Gunnel Carlssons trädgård och in till den var det kö men det var det värt.
    Ha det gott!Agneta

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra trädgårdar du besökte.
    Man får så enormt mycket inspiration, nya ideér och så är det trevligt att träffa ägarna.

    Önskar dig en härlig start på veckan!

    SvaraRadera
  3. Båda mycket fina! den i Segeltorp har jag inte varit i.
    Mariana

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra bilder! Tack för titten! :)

    SvaraRadera
  5. Vilka inspirerande bilder, ja det är en passion som god som någon det här med trädgård. Nyttigt på alla sätt och vis, alla sinnen får sitt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Det är ok som svar på din fråga.
    Mariana

    SvaraRadera
  7. Sorry svarade i fel blogg...
    Men du är välkommen att titta över om du vill.
    Mariana

    SvaraRadera
  8. Jag hann inte med att besöka en enda. Satt på Norrlandståget. Tyvärr! Så jag har den än mer jäkla fantastiskt. 1000 trädgårdar kvar!

    Lyllos oss :)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  9. Förstår att ungarna älskade att smyga hos Gert och Britt, det gjorde våra också när de var mindre.Det blir en del idéer som följer med hem också...

    SvaraRadera