onsdag 5 oktober 2011

Höstplanterat - Tulpaner till tusen

Nu är alla lökar nedgrävda. Nu ser jag fram emot en blommande vår. En galet blommande vår. Jag har grävt ner lökar så jag fått blåsor på tummarna. Och med tanke på den lilla rabatten på framsidan och antalet lökar jag petat ner så kommer det se helt hysteriskt ut, kan jag tänka. Roligt, roligt!


Odlingsråd
  • Ju mindre lökar, desto tidigare plantering
  • Gropen ska vara 3 gånger lökens djup
  • Benmjöl är bra för blomningen i vår. 1 msk per tulpanlök, något mindre för små lökar
  • Vattna, även om det regnar, även om det känns "höstigt" och onödigt. Vattna nu och i vår!!!
  • Lägg på jordförbättrande och näringsrik kompost i vår

2 kommentarer:

  1. Åh, vad spännande! Ska bli så roligt att se bilder i vår. Jag har inte fått mina lökar i jorden men i helgen ska de ner. Jag har också galet mycket lökar. Mest tulpaner och äntligen ska drömmen bli verklighet. Nu när rådjuren inte kommer in på tomten känns det som tulpaner är något att plantera i mångfald.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Tulpaner är så vackra, klart värda att lägga lite möda på!

    SvaraRadera