måndag 20 juni 2011

Potatis - dags att skörda

Förra året lovade jag min man potatis till midsommar. Mycket misslyckat dock för då drog vi inte upp potatisen förrän i augusti. I år blir det till helgen. Potatisen har blommat i nästan en vecka nu.

För att garantera skörd till midsommar planterade jag en av knölarna intill husväggen i en kasse från Riksförbundet svensk trädgård. Där har den fått både mer värme och vatten än kompisarna i pallkragen, som fövisso också blommar redan.


Så här skriver Ann-Catrin Thor på Riksförbundet svensk trädgård om när det är dags att skörda potatis: "Blomning är en indikation på att potatisen är färdig. Är du lite osäker stoppar du försiktigt ner handen och känner efter om knölarnas storlek är tillfredställande".


Precis när potatisen börjat blomma är knölarna inte så stora, så de bör stå och växa till sig ett tag.

1 kommentar:

  1. Hej
    Jag har fått bär på min potatisplanta som har blommat färdigt! vad är det för något är det nåt man kan använda eller vad!

    SvaraRadera