onsdag 11 maj 2011

Plantering/Jordförbättring - hallon

Jag jobbar småskaligt i trädgården. Många sorter fast få - är mantrat. För att jag ska orka ta hand om allt. I går satte jag hallon.

Egentligen ska man ju inte plantera när solen gassar. Det är bättre för plantorna att vänta till en molnig dag. Då blir det inte lika stor anspänning för dem. Men det är bäst för mig att plantera den dagen som känns som sommarens första. Iförd bara linne, shorts och ballerinacrocs.


Tre sorters hallon: Allgold, Malling Expolit och Mormorshallon


Jag satsade på tre plantor, allt enligt en bra tidnings tips. Två som kommer på sommaren och en sort som ger skörd på hösten. På så sätt kan vi äta hallon länge (om det kommer några). Jag planterade dem i en liten triangel med 80-100 cm mellan plantorna, allt enligt experten i tidningen.

Jag har läst att hallon inte trivs med andra växter överhuvudtaget, sinom tid ska det ner ett kantskydd runt planteringen så inte gräset hittar in. Det hade jag dock glömt att köpa igår.


Bredvid de svarta vinbären får hallonen bo.


Jordförbättring


Med endast ett litet lager matjord och sen lera och ganska snart sprängsten har jag förstått att det inte går att fuska med jordförbättring i vår trädgård. Och jag tror att jag inte gör det heller. Jag är nybörjare i trädgården så allt känns som ett expriment.

Jag grävde bort ett stort lager med jord och lera. Jag sparade bara några lerklumpar. Jag grävde 1,5 gånger krukan plantorna stod i. Sedan öste jag i solmull och kogödsel (knappt 60 liter) och lite planteringsjord, sen blandade jag.

Här finns ett bra inlägg om jordförbättring: http://growblog.void.nu/kompostering/grundgodsling-och-jordforbattring-pa-lotten/





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar