tisdag 17 juni 2014

Pionens dag - Festiva maxima

Festiva Maxima, Paeonia lactiflora

Idag (18 juni) är det tydligen pionens dag! Det firar jag med bilder på min Festiva Maxima som precis slagit ut hos mig. Hon är en väldoftande fransk 1800-talshybrid. Den blöder (för att citera 6-åringen) vackert med röda stänk. Pionen introducerades av Mielle 1851. En fin, tidigtblommande midsommarpion som doftar svagt de första åren men starkare ju äldre den blir. Hemma hos mig står den i halvskugga. Tidig morgonsol som försvinner runt elva-tolvsnåret. I år har den 38 knoppar som just nu spricker!


1 kommentar:

  1. 38 knoppar, då får du vara riktigt glad, jag har några knoppar på min Sarah Bernard, som jag köpte förra året, och är glad för det. Denna skall jag skaffa, den är så fin.

    SvaraRadera