torsdag 15 maj 2014

Färgkombinationer i rabatten

Det gäller att matcha. Ett fel i färgkombinationen kan förstöra en hel rabatt. Själv har jag svårt för kycklinggula blommor, så som färgen på forsythia, påsklilja eller solros.

Den gula färgen på blommor försöker jag undvika helt i trädgården, men blekare gult går bra, så som Smörbollen, Trollius Cheddars färg.
Men det är en fin skiljelinje. 

Det finns också färgkombinationer jag är allergisk mot. Rött i närheten av lila har jag svårt för. Eller blått och orange -trots att de är komplementfärger (färgcirkeln) och borde vara en fröjd för ögat.  

Jag har lärt mig att för den som tycker att det är svårt att tänka ut hur färgerna ska kombineras i trädgården är det bra att utgå från färgcirkeln. De färger som ligger mitt emot varandra i cirkeln är komplementfärger.

Om man använder en växt i en komplementfärg i en rabatt kommer betraktaren troligtvis uppfatta den som smakfullt sammansatt. Komplementfärger förstärker varandra. Vill du framhäva det gula i en rabatt, bör du ha en växt som går i violettt som inslag i rabatten. Vill du däremot neutralisera färgen gult ska du använda en negativ motpol - i det här fallet mörkt blått - indigo. Det är en färg som ligger nära komplementfärgen i cirkeln.


Sweet Love
Pärlhyasint, Muscari armeniacum, Tulpaner,Tulipa, Sweet love

Blått och rosa tycker jag är fint ihop. Eller mörkt lila och rosa. 

Tulipa Queen of night, Tulipa Havran, Tulipa Sweet Love


Tulipa Queen of night, Tulipa Havran
 
Och så de här röda jäklarna   

Men de här röda jäklarna, som jag hoppats att jag utrotat i höstas, matchar ju ingenting annat än grannens bärgningsbil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar