måndag 9 december 2013

December - snölängtar, men inte till vilket pris som helst

Den där snön kom aldrig. Hit. På sociala medier läser jag hur Stockholmarna efterlyser den utlovade snön som Sven skulle föra med sig - snuvade på pulkaåkning och nysnö i upplysta skidspår. I medierna har rapporteringen om stormen Sven och dess dödsoffer varit skral. Men stormen, som krävde dödsoffer i Polen, Storbritannien och Danmark krävde flest dödsoffer i Sverige. Fem stycken fick sätta livet till här. Två män under fallande träd, två andra män som fallit över bord på en båt och en kvinna - ihjälfrusen i en snödriva. Så nog kom det snö med Sven alltid. Bara inte här.   


Här hemma tänder jag ljus och känner doften av nyutslagna hyasinter. Idag är jag hemma från jobbet och kurerar magen som värker. Utanför är marken fortfarande fläckvis grön. Jag gissar att barnen åker pulka på dagis, trots det knappa underlaget. Jag längtar så klart också efter mer snö, men inte om de serveras med stormar, som kräver liv, snor el och förstör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar