söndag 6 oktober 2013

Vinterförvaring av dahliaknölar

Dahliatrassel

Möjligen är det så att jag borde tagit in mina Dahliaknölar i värmen tidigare. De tre frostnätterna vi hunnit med hittills, den här hösten, kanske har tagit knäcken på dem. Blommorna har slokat ett tag och de senaste dagarna har bladen sett ut som de ruttnat. Idag grävde jag äntligen upp knölarna och nu ligger de på tork i garaget. Det visar sig till våren, om det var för sent. 



Det står ju skrivit om dahliaknölar att de är extremt frostkänsliga. Egentligen ska man gräva upp dem så fort vädergudarna pekar mot köldgrader. Hänger blommorna och slokar kan det vara för sent.

Även inne kan man ta knäcken på dem. De ska förvaras svalt, men inte kallt. Först låter man knölarna ligga och torka ett par dagar. Då ska det vita späda, få ett tjockt, skyddande skal runt sig. När så har skett och knölarna är torra ska man klippa bort små tunna, överflödiga rötter och fjolårets knölar, får dessa sitta kvar är risken stor att de ruttnar över vintern. När dahliorna är tillräckligt gullade med ska de bäddas ner, gärna på ett täcke av spån, i en luftig låda. Sedan ska de stå mörkt och svalt till våren knackar på rutan. Då är det dags att väcka dem igen. Förhoppningsvis vaknar mina knölar i vår. Vill man dela knölarna redan nu, har Dahliasällskapet bra bilder på hur.




1 kommentar:

  1. Jag tog upp mina knölar idag, hoppas de klarar sig, de får flytta in till dottern, i hennes källare. Hoppas på fin blomning igen nästa år.
    Ha det gott!

    SvaraRadera