måndag 4 mars 2013

Vårlängtan

Inomhus har jag inte planterat ett endaste litet frö ännu. Jag börjar alltid med tomater. Och i år har jag inte hunnit beställa några tomatfrön. I stället planterar jag ärtor i fönstret, blundar och väntar på att snön ska droppa bort. 

Ärtskott på fönsterbrädet, snart på mackan, i väntan på vår

Jag har stoppat ner fröna från småbuskpion i jord.  De har stått i en burk med lock, i värmen över kylskåpet, i tre månader.  Jag fick dem på perennträffen tidigare i höstas. Ner i jorden åkte också aklejafrön och aklejruta. Nu står allt ute i kylan, täckta under snö, i skydd mot solen, i väntan på vår. 
 
Akleja, Aquilegia vulgaris, Aklejruta, Thalictrum aquilegiifolium, Småbuskpion, Paeonia delavayi

2 kommentarer:

  1. Sedan blir det spännande. Hur många frön har grott, hur många plantor blir det?
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  2. Praktiskt och spännande att så ute! Och ärtskott är goda : )
    /Cika

    SvaraRadera