söndag 7 oktober 2012

Dela perenner - Pion

Nu har min perenngrupp startat. Vi är 8 trädgårdsintresserade som ska träffas för att lära oss att dela perenner. Terttu i Glömsta är expert och vår lärare.  Idag hade vi den första träffen hemma i hennes trädgård. Eftersom Terttu samlar och säljer pioner var det en just pion vi delade idag.

Sarah Bernhardt, Paeonia lactiflora
Den här pionen Sarah Bernhardt, är lätt att dela, enligt Terttu. I skottkärran ligger hon i väntan på att bli styckad. Vass sekatör, kniv, spade och handkraft behövs.



Då man delar pioner är det "ögonen" som ska styra. "Ögonen" är de små knopparna som så småningom blir skott ovanför jorden. "Ögonen" kan sitta på både ovan- och undersidan av den uppgrävda pionroten.


Från den stora roten i skottkärran ovan, gäller det nu att lokalisera döda och onödiga rotpinnar, utan "ögon", samt de där det sitter "ögon". Allt som inte leder till en del med "ögon" skärs bort. Det ska vara en jämn balans mellan antalet ögon och rötter, sitter det för många ögon på en rotbit ska dessa skäras bort. Kvar ska man ha en liten rotbit med ett par "ögon" samt en bit rot att stoppa i jorden. Det är viktigt att skära en så ren snittyta som möjligt, annars riskerar allt att mögla. 

Då just den här pionen är gammal och roten stor används spade, men sekatör och vass kniv bör räcka.

När roten är delad lägger man bitarna att torka. Då de torkat är det dags att plantera. Terttu sätter sina direkt i jorden på den plats där de ska växa. Roten planteras sedan med 3-5 cm jord ovanför "ögonen", inget av växten skall alltså synas ovan jord. Blommande pioner har men med mycket tur det första året. Men troligast är att man får vänta något eller några år.


Det går också att fröså pioner. Vi fick med oss frön från en vit buskpion. Dessa ska stoppas i kruka nu och ställas utomhus på en skuggig plats. Om två år bör man se små gröna blad sticka upp ur krukan.

Utblommad pion, okänd sort, som gått i frö.


4 kommentarer:

  1. Oj...ska man vänta i två år på att fröna ska gro.
    Då har jag kanske inte misslyckats trots allt :)))
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt med en perenngrupp!

    Pioner är det enda MÅSTE jag ska ha i min lilla trädgård, fast jag ska satsa på vita så då går Sarah Bernhardt!

    Ha en fin vecka!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Spännande och kul att lära sig nya saker! Jag hade samlat in frökapslar från en pion, men nu kan jag inte hitta den, jag får leta vidare!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Det var mycket intressant att lära sig om pionerna! Tack.
    Ha en bra vecka,Karla.

    SvaraRadera