måndag 6 september 2010

Anlägga rabatt: svett men inga tårar

Solhatt, Echinacea purpurea
Vi anlade en rabatt i söndags, jag och lille A. Det tog hela dagen. Lille A kom och gick lite som han ville förstås och var egentligen inte till så stor hjälp, mest trevligt sällskap.

Den befintliga jorden i rabatten, som byggföretaget lagt på plats, är mestadels hårt packad lera. Jag svettades som ett djur då jag gav mig på att luckra upp och blanda ut den med sex 50 liters påsar med kogödsel.





Spetsmössa, Tiarella hybrid

Höstanemon, Anemone hybrida, Köning Charlotte

Alunrot, Heucheara, Marvelous Marble



Tanken är att rabatten ska blomma hela säsongen, så när som på våren. Alunroten och spetmössan kommer först i juni- juli, därpå följer solhatten som börjar i juli och blommar in i september. Anemonen kommer i augusti-oktober. Ambitionen är också att så lite ettåriga växter i rabatten, som fyller ut och förlänger blomningen.

Jag har inte stuckit ner några lökar i rabatten. Lökarna har jag satt i den kommande gräsmattan där äppelträdet står. Där ska snödroppar, Galanthus, blomma ikapp med vit pärlhyasint, Muscari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar