onsdag 1 september 2010

Mjöldagg: - Hur står det till här då?

Nu har jag slarvat med flis i komposten så nu är flugorna tillbaka. Mindre, dock inte färre, den här gången. Det finns en stor hög med sågspån från en gammal fälld gran lite längre ner på gatan. Av ren slapphet har jag inte orkat mig dit, men nu är det sannerligen dags. Flugorna ska väck!

Något jag inte förstår mig på är detta: Varför har kaprifolen blivit grå?




Då jag googlar på "grå kaprifol" kommer jag fram till att det troligen är mjöldagg. Åtgärdas genom att plocka bort alla blad som trillat av och genom att strö aska runt kaprifolens rötter. Jag ska genast gå över till grannen som har öppen spis och tigga aska!



Man kan också spruta plantan med bikarbonat. Så nu ska jag dessutom gräva i kökslådan efter bakpulvret.



Mjöldagg angriper växterna vid stora temperaturväxlingar. Och det kan man ju verkligen säga om den här sommaren. Från +30 till +15 samma dygn har inte varit helt ovanligt här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar