fredag 10 april 2015

Pelargonsticklingar av Dr. Westerlund och Pelargonium australe

I slutet av februari klippte jag ned och tog sticklingar från mina pelargoner. De flesta har tagit sig bra och nu delar jag dem och ger dem egna krukor. Samtidigt får de ny jord  - den här gången näringsrik finjord! 


Dr. Westerlund, av fyra sticklingar har tre bildat fina rötter

Vildpelargonen Pelargonium australe och doftpelargonen Dr. Westerlund är lätta att ta sticklingar från. Jag klipper dem precis över ett bladpar och sticker ner dem i jord. Sen ser jag till att hålla dem fuktiga. Efter några veckor har rötter förhoppningsvis bildats. 


Pelargonium australe  Sortgrupp: Vildart Växtsätt: Utbrett/hängande. 

Jag tar massor av sticklingar, det går inte att ha för många.  En nedstoppad pelargonbebis i en papperskruka blir en bra ge-bort-present. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar