lördag 13 augusti 2011

Augustinatt



Augustinatten är fantastisk, trots frost som tycks lura bakom hörnet. Svarta, kyliga nätter som ackompanjeras av ihärdiga syrsor. Och så ett svagt lysande stearinljus i en tall på det.

Hösten kom med augusti. Jag som hade sett fram
emot en sommarmånad till, är besviken. Morgnarna har bjudit på ensiffriga plusgrader den senaste veckan. På dagarna kommer temperaturen sällan över 20. Förutom idag då vi fått känna på lite sommarvärme igen.

Fortfarande har inte mina rosenskäror slagit ut. Knappt börjat knoppa sig. Men höga är de. De är runt en och en halv meter. Varför blommar de inte?

Om vädret fortsätter att vara så här kallt befarar jag att de inte kommer att hinna, innan frosten tar dem. För när morgnarna är och nosar på temperaturer under 10-sträcket, känns inte krispiga frostnätter långt borta.

Tomaterna hinner nog inte heller, tror jag. De har inte börjat rodna ännu.


Och kaprifolen som borde vissnat vid det här laget, har precis börjat blomma. Vad är det med min trädgård? Den tycks leva i en annan växtzon.


1 kommentar: